GLUCK-POLLAG portret | Danubiana}

Prvý cisár

06. september 2003 - 28. november 2003 Kurátor: Edwin Meulensteen

Výstava Prvý cisár bola spoločným projektom amerického fotografa Sidneyho J. Glucka a slovenského maliara Petra Pollága. Umelcov inšpirovala niekoľkotisícová terakotová armáda, strážiaca hrob prvého čínskeho cisára Čchin Š’-chuang-ti. Gluck fotografoval unikátne nálezy priamo na mieste vykopávok v meste Si-an. Umelcove zámery presiahli prezentáciu dokumentárnej fotografie. Získaný materiál digitálne upravil pre zámery obrazovej tlače. Pre tlačený obraz musel fotografie nakomponovať, zvýrazniť farebnosť, dotvoriť vhodnými rastrami a textúrami. Niekedy spojil viac fotografií do jednej, aby vznikla výraznejšia kompozícia s tridsiatimi až štyridsiatimi vojakmi v priestoroch náleziska. Gluck tak vytvoril sériu plátien špeciálne pre výstavu v Danubiane. Pôvodný fotografický materiál inšpiroval vznik nových umeleckých diel. Je fascinujúce, že v tomto umeleckom procese prepojil „najvyššiu úroveň techniky v staroveku s najdokonalejšou digitálnou technológiou našich čias“.

Nosiči vody akoby boli roky Petrovi priatelia. Títo muži, ktorí každý deň vystupujú na horu Chua-šan
(华山) s ťažkými nádobami plnými vody, podávajú čaj unaveným turistom na vrchole. Dostávajú malú mzdu a ešte menšiu vďaku. Nezáležalo na tom, že Peter ich nikdy predtým nestretol a nerozprávali spoločným jazykom – vzájomne si porozumeli. Chvíľu sa spolu smiali, kochali sa krásou hory a delili sa o misku teplých rezancov.
Peter sa združuje s ľuďmi. Či už na vrchole hory, alebo na námestí s trhom, je jedným z tých ľudí, ktorí sú priateľskí v skutočne pozitívnom zmysle. Jeho zvedavosť, čo ľudia robia, prečo a ako, je nekonečná. Vo fabrike na výrobu terakotových vojakov v meste Si-an, kde nájdete moderné kópie vo všetkých veľkostiach, Peter iba pokračoval v našej prehliadke, len čo pochopil každý krok v procese.
Akokoľvek krásne sú kópie, nedosahujú krásu originálov. Terakotová armáda bola postavená na príkaz prvého čínskeho cisára Čchin Š’-chuang-tiho (秦始皇帝) v treťom storočí pred naším letopočtom. Sedemtisícpäťsto vojakov, doplnených o dôstojníkov, kone a bojové vozy. Každá socha má životnú veľkosť a neuveriteľne vypracované detaily. Tváre predstavujú čínskych vojakov z každej časti cisárstva, uniformy sú zdobené osobitne pre každú zložku starobylých čínskych ozbrojených síl. Sochy boli vy­tvorené ako sprievod prvého cisára na jeho poslednej ceste. Dlhé rady terakotových vojakov predstavujú dnes symbol ľudí z histórie Číny. Peter to majstrovsky zachytil vo svojich maľbách – spojil minulosť Číny so súčasnosťou a nechal čínskych divákov, aby sa podpísali na jeho maľby terakotovej armády.
V Šanghaji použil Peter tú istú myšlienku na dosiahnutie opačného účinku. Keď maľoval na Bunde, silueta hypermodernej štvrte Pudong sa týči ako maják budúcnosti Číny. Podpisy Petrových divákov tu zakotvili budúcnosť v prítomnosti: od mladého chlapca, ktorý sa podpísal prvý, po starého tibetského mnícha.
Kdekoľvek sme išli, Peter vždy skicoval pamätihodnosti, ľudí a náladu. Čajovňu v starej štvrti Si-anu, skupinu predvádzajúcu ráno tchaj-ti, nekonečné šnúry s bielizňou v úzkych uličkách, kaligrafické štetce všetkých veľkostí, starcov nesúcich svojich spevavých vtákov do parku, trhy remeselníkov, ktorí na mies­te vyrezávajú vašu „signatúru“ (印章). Niekedy sa to zdalo ako súťaž: mohla by Čína ponúknuť svoje pamätihodnosti a zvyky rýchlejšie, ako by ich Peter zachytil? Nakoniec, Petrove maľby a kresby ponúkajú odpoveď. Rozmanitosť ich farieb, atmosféry a dynamiky ponúka nahliadnuť do Petrovho uznania Číny. Odvtedy sa vrátil do Číny a vystavoval v Pekingu.